16 December 2006

وخسر البهائيون_ وخسر المصريون جميعا

وصلت الي مجلس الدولة متأخرا، الحادية عشر إلا ربع، أري ثلاث سيارات أمن مركزي أمام مدرسة الحرية ، وضباط كثيرون وحواجز أمام مجلس الدولة. ربما يكون المتضامنين بالداخل. سأنتظر قليلا. بعد الحادية عشر بربع ساعة تقريبا، ومن الجهة المقابلة، أري شريف بن عبد العزيز ونورا. يبدأ الاثنان برفع اللافتات للتضامن. نورا تحمل صورة لبطاقة شخصية لشخص يدعي حسام عزت محمد موسي – ديانته بهائي. الشرقاوي يحمل صورة بطاقة لشخص يدعي راجي عباس صبحي – ديانته بهائي. بن عبد العزيز يحمل لافتة أثارت معظم الجدل الحاصل بين المواطنين العاديين وبينه. كتب شريف علي لافتة: أنا مسلم أؤمن ببطلان العقيدة البهائية – وأؤيد حق البهائي في اضافة كلمة بهائي في خانة الديانة بالبطاقة الشخصية له ولأولاده. علي الجانب الآخر من لافتة شريف كتب عليها آية من القرآن الكريم: إن الله يأمر بالعدل.

معظم السباب والشتائم والهجوم كان من نصيب شريف (لم يسمع شريف معظم الشتائم) بسبب الخلفية الإسلامية التي يدافع منها عن حق البهائي في كتابة ديانته في البطاقة الشخصية.

وأبدأ سرد الأحداث بحسب ما أتذكر وبحسب ما قمت بتسجيله كملفات فيديو سأقوم بتفريغ محتواها:

رجل يبدوا في الأربعين يقوم باستفزاز شريف ببعض الكلمات. كنت بعيدا فلم أسمع. نزل الرجل حتي وصل الي أسفل درجة في السلم ووقف بجانب ضابط وقال له: لو مش القانون أنا كنت مسكت العيال دي ضربتها.

شاب يدخل في حوار ساخن مع شريف ويتهمه بأنه مش فاهم حاجة: هو انت مأختش حاجة من القرآن غير الآية دي؟؟.(يقصد الآية الكريمة: إن الله يأمر بالعدل) يرد شريف قائلا: الاسلام دين عدل. ويقول شريف مرارا لأكثر من واحد: أنا مش مؤمن بالبهائية، أنا مش بهائي بس الناس دي ليها حق تكتب ديانتها.

يقول شريف لشاب: إنت مؤمن ان المسيحية باطل ولا لأ؟

فيرد الشاب (تابع لقناة فضائية) بسؤال: دينك بيقولك إيه – آخر نبي مين؟ يقول شريف: محمد عليه الصلاة والسلام. فيقول الشاب: يبقي انت بتتكلم في إيه؟؟ – يا نهار أزرق علي الناس. تقترب المذيعة من زميلها هذا وتقول له سيبك منه بقي. رجل آخر يقول لهذا الشاب: يا عم ما خلاص بقي سيبك منه هوه دماغة كده يللاّ.

يقف بجواري مواطن يكلم مواطنا آخر بصوت عال جدا وانفعال شديد وسأقوم بتفريغ مقطع الفيديو الذي سجلته لهذا المواطن العظيم كما يلي:

المطلوب حاجة واحدة بس، الناس دي كان يتقبض عليها وتتحط في السجون، ولاد كلب، ليه بقي؟ لما انت بتقول انك مسلم – أهو بص بيقولك إيه أنا مسلم. طب بتستعر من كلمة اسلام، مسلم وعايز تحط بهائي – يبقي انت مش مسلم، انت متطرف. دا يهودي أصلا . والله دول ما مسلمين ولا مصريين . دا مصري؟؟؟ العينين وال.. وال.. ايه والشكل ده مسلم؟؟ هو مسلم؟؟ طيب بيستعر من كلمة مسلم ليه في البطاقة ؟؟؟ لا لا خسروا الحكم.

أثناء كلام هذا المواطن سمعت آخرا يقول: دول ولاد كلب قحبة.

مواطن يقول: المفروض ميبقاش في اهتمام... نسيبهم كده .. خليكوا كده واقفين زي الكلاب.

مواطن اخر: احنا طول ما بنسيب الكاميرات والقنوات دي تصور همه هيبقالهم قيمة.

مواطن شيك قوي يتجادل مع اثنين آخرين كانا يقفا بجوار الشرقاوي وهو ممسك باللافتة. وهنا الحوار بعد تفريغ مقطع الفيديو المسجل:

يقول أحد الشابين للمواطن الشيك: ماشي يعني نحرقهم ولا نعمل فيهم إيه؟ نجبرهم يكتبوا مسلمين؟ همه مش مسلمين. أنا مسلم ممكن أروح انجلترا ويكتبولي هناك علي بطاقتي مسيحي مثلا يعني هوه ده كويس؟

يقول المواطن: لأ مايصحش

فيستمر الشاب: طيب ما هيه هيه.

فيرد المواطن الشيك: الكلام ده مينفعش في مصر.

فيقول الشاب: ليه ليه؟ احنا مالنا؟ ناقصين رجل ولا ناقصين إيد؟؟

يقول الشاب الآخر: لييييييه؟ ماهو كان موجود أهو أهو (ويشير الي صورة البطاقة)

فيقول المواطن متسائلا: إيه ده كان بهائي – كان بهائي؟

فيقول الشاب الأول: اه ده كان موجود في مصر بيتكتب بهائي لحد 2003

ويقول الشاب الأول: طيب المسيحيين نعمل فيهم إيه؟ مش في مسيحيين في البلد ، نعمل فيهم إيه؟؟؟

فيقول المواطن: يا سيدي المسيحي علي عينا وعلي راسنا واليهودي علي عينا وراسنا.. القرآن ماجبش غير المسيحية واليهودية.

حتة استطراد كده من عندي... لما سمعت زوجتي الجملة الأخيرة قالت لي: طيب ما القرآن جاب الأصنام وجاب اللات والعزي... يبقي كده اعترف بالأصنام!!! صلاة النبي !!! علي رأي توفيق الدقن.

ينظر رجل متقدم في السن الي اللافتة التي يحملها شريف ويسأل متعجبا ومستنكرا: إيه علاقة البهائية بالاسلام؟

كان في علي الأقل ست قنوات بتصور: تلفزيون أبو ظبي، وقناة الحرة، والصفوة ، والجزيرة وناس تانين ماعرفهمش.

عموما أكتر الجدل كان دائر علي اللافتة التي حملها شريف ... كل التعليقات التي سمعتها بلا استثناء كانت تستنكر ما يكتبه شريف بصفته شديد التناقض، وأن هويته البهائية مفضوحة، بل قال أحدهم أن اللي شايلين اللافتات ما هم إلا جواسيس.

نورا عملت لقاء مع بتوع قناة الحرة ، وشرقاوي مع بتوع أبو ظبي.

لم يقترب أي شخص من الشرطة أو يتعرض لأي أحد بمضايقات علي الإطلاق. كل ما هنالك أن بعض الأفراد الذين يرتدون الملابس المدنية قاموا بتفريق المصورين والمواطنين المتجمهرين. التعامل كان محترم جدا. كان الناس دول بيقولوا: يللاّ لو سمحتوا يا جماعة .. يللا علي تحت ... انزلوا ... لو سمحت كفاية تصوير بقي يا شيخ يللاّ انزل تحت ...الخ .

سأقوم بتحميل الصور غدا انشاء الله

Comments

waiting for the photos
well for the first time I may not agree with you on something yet I must confess that admire the Baha'is insist of having their religion to be recognized
I don't look it from the simple naive view
call me what ever you want but thank God the verdict came like this
because today was the Baha'is tomorrow there are the Jehovah's witnesses and the day after tomorrow will be the gays and may be one day we will have the wicca cult too , already I know some girls believe in it
call me old fashioned,radical what ever but this is how I look at it
from this angel
of course there is another angel about their religion itself yet I am not going through it because it is not my main objection
my main objection is the recognition
for me it is better to write "Another religion" in the id but not baha'i

Posted by: zeinobia | 16 December 2006

كل حاجة بناقشها بأسلوب المصاطب والفتونة
:-S
بس عايز اقول حاجة، في أوروبا والدول المتقدمة بيبقى فيه مشاهد زي كده، خصوصا في أمريكا أقصد ممكن تحصل مناطحات بين المتظاهرين، بس مش بيبقى فيه عنف .

Posted by: Abderrahman | 17 December 2006

الناس مش فاهمة يعني ايه دين
ما يعرفوش ان ده فكر وعقيدة واسلوب في الحياة
الناس واخدة الدين موضوع عصبية زي الكورة والقومية بالظبط
واحد بيقولك شكله مسلم
شكله ايه يا حبيبي هو من امتى كان الدين بالشكل

عن أبي هريرة. قال:
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "إن الله لا ينظر إلى صوركم وأموالكم. ولكن ينظر إلى قلوبكم وأعمالكم".
صحيح مسلم

وبعدين ازاي يبقى مسلم وهو لا يؤمن ان محمد بن عبد الله هو خاتم الرسل

من حق البهائيين ان يعلنوا هويتهم
ومن حق المسلمين الا ينسب اليهم من ليس منهم

Posted by: مهندس مسلم | 17 December 2006

يا ست زنوبيا واحدة واحدة: التوجه الجنسي للناس لا يسجل في الأوراق الثبوتية، فلا داعي للخوف. حتى المثليين رجالة و ستات.

البهائيون لا مانع لديهم أن تسجل الداخلية ديانتهم "أخرى"، و هم باعتبارهم أفرادا مصريين غير مسئولين عن آخرين. لا تزر وازرة وزر أخرى، غير بقى إن الوازرة الأخرى دي مش بتاعتهم أصلا. وبعدين هم بتوع الويكا و شهود يهوه و الراستافاراي أوحش من البهائيين في إيه؟ مش كلهم خارج أهل الذمة؟ (بغض النظر عن أن شهود يهوه بيقولوا أنهم مسيحيين).

نعمل في البهائيين إيه؟

Posted by: عمرو غربية | 17 December 2006

جريدة المصري اليوم اعتبرت ان كل من رفع يافطة بقي بهائي
انا عايز ايميلهم او تليفونهم او عنوانهم عشان اعمل التصحيح المناسب
حد معاه المعلومات دي
؟

Posted by: ابن عبد العزيز | 17 December 2006

Thank you Mukhtar for your wisdom and for your balanced views. I also love the pictures. I am proud to obsrve Egypt's new generation that is its hope for a wonderful future. You are the leaders of tomorrow!

Posted by: bilo | 18 December 2006

المشكلة ان مصر هي البلد الوحيدة في البلاد العربية و في العالم بشكل عام التي تفرض كتابة الديانة في البطاقة الشخصية وجواز السفر، كما انها البلد الوحيدة التي يكتب فيها الناس ديانتهم في السيرة الذاتية!!!
http://egyptprogress.blogspot.com

Posted by: مفكر حر | 18 December 2006

زنوبيا: وأنا سعيد بهذا الاختلاف لأنه يفتح أمامي أفق آخر للتفكير واختبار مواقفي.
أنا طبعا ضد الشذوذ الجنسي كسلوك وذلك من منطلق اسلامي مثلما أدافع عن حق صاحب أي دين أن يكتب ديانته من نفس الأرضية الاسلامية. ولا يمكن لي أن أقف مدافعا عن حقوق للشواذ وطالما أن الشواذ يمارسون شذوذهم في بيوتهم فلا سلطان للدولة ولا للمجتمع عليهم (الا إذا قمنا بسن تشريع للانقضاض علي بيوت بعضنا البعض مثلما تفعل أمن الدولة). وأنا طبعا ضد الزنا لكنه يمارس الآن بشكل مقنن وأنا ضد الخمور وبيعها لكنها أيضا تباع بشكل علني. لا مجال للتفصيل الآن وسأركز في حق البهائيين.

كل ما يطلبونه هو امكانية استخراج أوراق شخصية حتي يتحركون بها في دولتنا العظيمة أم الدنيا – هذه الدولة التي لا كرامة فيها للمواطن صاحب الأوراق فما بالنا بمن ليس لديه أوراق!!!. تخيلي – في ظل قانون الطوارئ – حينما يستوقف ظابط أحد البهائيين ويقول له بطاقتك؟ في الأساس البهائي يرفض كلمة مسلم لأنه ليس مسلم والأزهر لا يعتبره مسلم وأنا وأنت لا نعتبره مسلما فما الحل؟

الآن يصبح الخيار أمام البهائي أن يطالب بكتابة كلمة "أخري".

من الناحية الاسلامية، هل أصلا يمكن اعتبار دولتنا – المؤسسية – دولة اسلامية؟ إذا كانت الاجابة لا ؛ إذن يمكن لأي ديانة أن تدون في البطاقة أو تلغي الخانة تماما. وإذا كان نعم، فهل هناك نص في الاسلام يمنع وجود غير مسلمين داخل حدود الدولة الاسلامية؟ لا أعرف نصا بهذا المعني وتاريخ الدولة الاسلامية يشهد بأن المجوس عاشوا مع المسلمين في ظل تلك الدولة.
طيب هل هناك نص يطلب من المسلمين أن يكتبوا في بطاقاتهم انتماءاتهم الدينية؟ بالطبع لا.
هل هناك نص يسمح للمسلم كتابة ديانته ويمنع علي غيرهم كتابتها؟ بالطبع لا.
هل من المنطق أن يسمح الاسلام بأن يعيش أصحاب الديانات الأخري علي أرضه ثم يضع أمامهم خيارين: إما اختيار كلمة مسلم في البطاقة، أو الحرمان من البطاقة خالص؟؟؟
هل هناك نص في القرآن والسنة يطلب من الانسان أن يختار بين الاسلام والمسيحية واليهودية حتي يتمتع بالمواطنة وحقوقها وواجباتها؟

أنا فعلا سعيد بالاختلاف وأتمني أن تشاركيني برأيك وردودك

Posted by: Mukhtar | 18 December 2006

عزيزى مختار
اولا اسفة لرد المتأخر غصب عنى لانى للاسفة دخلت معركة خاسرة مع اميركية مسلمة حول تحريم الغناء و الرسوم و التصوير و الموضوع الاساسى هو المعايدة على المسيحين فى الكريسماس و اعتبار اليوم اجازة
عالفكرة انا ضد التحريم
المهم نكمل موضوعنا
اتفق معك ان احنا مصر بعيد تماما عن الشريعة و انها مجرد مادة فى الدستور المصرى تستخدم للارضاء النسبة الاكبر من الشعب كالمخدر
انا أسفة بس اللى انا شايفة انه مش مجرد مطلب لخانة فى الاوراق الرسمية الاحاديث الموجودة للبهائين نفسهم بتطلب باعتراف رسمى من الدولة بعقيدتهم و معنى ذلك لو حصل هيبقى عندك بحرية ممارسة الديانة ,استرجاع المعابد و مش بعيد نشر الدعوة
حتى لو سرية
انا قرأت فى ايجيبت توداى موضوع عن تاريخهم فى مصر من اعترافاتهم و اكلمت عنه فى المدونة عندى
لو الخانة انا برحب جدا بديانة اخرى لكن الاعتراف رسميا بالديانة رسميا لا
لا لا
ايام زمان ايام مكان فى مجوس و الكلام ده كان فيه وعى حقيقى من رجال الدين و من الناس
مكانش فى تطرف او جهل

Posted by: zeinobia | 20 December 2006

زنوبيا: لا عليك !
ربما ستكون هذه ثاني مرة تختلفين فيها معي، لكنني لا أري أي مانع من السماح للبهائيين بالتبشير سواء من خلال القنوات الفضائية أو اصدار كتب وكتيبات ومجلات بشرط أن يكون هناك حرية لجميع الأديان في امتلاك الأدوات الاعلامية دون التضييق علي أحد. هل تعلمين شيئا عن جماعات التبليغ والدعوة؟ انهم يدعون الي الاسلام في كل بقاع الأرض فهل نقبل أن يتعرضوا للمنع من الدعوة؟ إذن فكيف ننشر الاسلام اذا كنا مؤمنين أننا أصحاب رسالة؟
كل ما أريده هو ألا نكيل بمكيالين وكما قال شريف بن عبد العزيز فلو أقام البهائيون محطة اذاعية خاصة أو فضائية فمن يمنعهم؟ وماذا سيكون رد فعلنا لو منعت محطة اسلامية في فرنسا مثلا أو مدغشقر؟.

لدي مشكلة أخلاقية مع السماح للمواد الإباحية بالانتشار ولست وحدي في ذلك، بالفعل هناك كثيرون في العالم والعالم الغربي تحديدا لديهم تحفظات هائلة بالنسبة للمحتوي الاباحي لأسباب كثيرة وهناك تعريفات متنوعة وفضفاضة في القانون الأمريكي لذلك بحسب ما أذكر.

لكن خلينا دلوقتي في السماح لأصحاب العقائد بالتبشير، في بريطانيا مثلا يمكنك الوقوف في مول تجاري أو حديقة عامة وتقولين: إن الدين عند الله الاسلام وتوزعي كتيبات علي الملتفين حولك ويمكنك أن تقيمي الصلاة وتصلين في جماعة مثلا جهارا نهارا. ربما يكون للموضوع جوانب أخري أجهلها أو أغفل عنها لكنني أشاركك ما يدور في رأسي الآن

تحياتي

Posted by: Mukhtar | 21 December 2006

السيد الكريم مختار العزيزي
إنه ليحزنني أن أخبرك أنني تطرقت في مدونتي المتواضعة إلى سب دينكم المعتقد و إلى التهكم مما تعتقدونه و إني من هذا المنبر لأدعوك إلى نقاش حضاري و حتمي و مصيري لتعلم المزيد أدعوك إلى الأرتباط بهذا الرابط

http://sinox.jeeran.com/archive/2006/12/133738.html

تقبل سلامي
يس

Posted by: يس | 23 December 2006

عزيزى ياسين
للمعلومة أحب أقول لك ان مختار العزيزى مسلم وليس بهائى وحاول تقرأ بتمعن أكثر لكى تصل للمعلومة الصحيحة ولا يحدث لديك أى لبث.
شكراً لك أولاً واخيراً ياعزيزى مختار العزيزى

Posted by: randa | 23 December 2006

Hi Mukhtar,

I'm a German researcher working (among other things) on the legal status of Baha'is in Egypt, and I'm very interested in the latest court case concerning their right to obtain ID cards, especially in civil society and human rights activists' reactions and involvement. Would it be possible for you to reply to this comment by e-mail so that I can write you privately instead of commenting on your blog? I'd be really grateful.

You can delete this comment, it's not really a comment anyway. :)

Many thanks and best wishes,

Johanna Pink

Posted by: Johanna | 04 January 2007

شوف يا مخ

المشكلة في الاعتراف بالبهائية ديانة ولكن في إقرار وضع قانوني للبهائيين يسمح لهم بإنشاء معابد كفرية على أرض الكنانة.

هذا مرفوض إٍسلامياً. هذه دولة إسلامية وليست دولة أمم متحدة. الديانات في مصر هي ما كان مستقراً فيها عند الفتح فإذا جاءت ديانة جديدة فالباب أمامها مغلق لأن الوضعية السياسية لدولة إسلامية بعد الفتح ليست كوضعيتها قبل الفتح. وهذه الوضعية لا تسمح بنشر ملة أخرى زيادة على الملتين الموجودتين مع الإسلام على هذه الأرض.

البهائيون إن كانوا قبل مسلمين فهم مرتدون وإن كانوا ورثوا عن آبائهم مالاً فميراثهم باطل وينبغي تشريع قانون يمنع انتقال أهل الملل الثلاث إلى ملة رابعة. والسلام

Posted by: postwar | 10 January 2007

Dear Mukhtar

All muslims know bahaism is manuplated religion by Mirza Hossein Ali Noori(Bahaullah)he has claimed as
prophet also as God!!!!
For all kind readers to better know about Bahullah's divinity claim ,I am discussing with Bhais in their site below.
I asked from Bahaism Which claim of bahaullah is true?
Was he prophet,God,or God creator?
Ahmad
http://egyptianbahai.wordpress.com/2006/10/14/sixty-four/#comment-1548

Posted by: Ahmad Mobarak | 30 June 2007

يا جماعة
النبي - صلى الله عليه و سلم - أخد الجزية من المجوس
مع إن الإسلام ما بيقولش إن المجوس أهل ذمة.
ثم افرض البهائي اللي مكتوب في البطاقة انه مسلم، راح اتجوز واحدة مسلمة، ده لا يجوز شرعا، لكن مش هتقدر تمنعه قانونا، لأنه كاتب في بطاقته مسلم

Posted by: bmbm | 07 April 2008

يا جماعة كفاية تهريج بهائية اية بس مل هو لة اعترفنا بالبهائية بعد يومين حتظهر العصامية و السوسنية و هلم جرة ؟؟ اطالب بالتعامل بمنتهى القسوة مع مثل هؤلاء الكفرة و عدم السماح بهذا التهريج ،، افيقوا رحمكم الله

Posted by: Dr. Ahmed Hamdouna | 27 July 2008

Post a comment